Convocatòria social per l’Educació a Catalunya
Manifest final |
Una colla d’entitats de la societat civil catalana i d’institucions públiques preocupades per la situació de l’educació a casa nostra volem posar a la consideració de la societat catalana la següent declaració, que emmarca els compromisos amb l’educació que estem disposats a assumir en els nostres àmbits respectius. 1. L’educació té una importància primordial en tota societat, i és decisiva en el procés de desenvolupament de la persona. Això la converteix en un factor clau per a l’esdevenidor de qualsevol país. L’Educació és l’element central per a la millora humana, econòmica i de la cohesió social de qualsevol país. Actualment a Catalunya la situació del procés educatiu no és satisfactòria, i cal millorar-la. No tenim la qualitat formativa que els nostres reptes de futur ens demanen. Cal ser-ne ben conscients i cal superar el més aviat possible aquesta situació, dedicant-hi els esforços necessaris per part de tothom. 2. Aquestes dificultats del procés educatiu ens impliquen a tots. Les famílies troben molts inconvenients a l’hora d’assumir l’educació dels seus fills. Les escoles no aconsegueixen superar els molts obstacles que troben per a dur a terme la seva tasca. Les administracions públiques no han aconseguit desplegar totes les polítiques i recursos que requereix el nostre sistema educatiu i proporcionar el marc de referència estable que aquest sistema necessita. I l’entorn social, els diferents estaments no directament implicats en la tasca educativa, constatem en nosaltres mateixos un doble dèficit: ni hem sabut donar al procés educatiu la valoració col·lectiva que es mereix, situant-lo al cor de la nostra dinàmica social i veient-lo com la peça clau per al nostre futur com a país, ni sabem assumir les nostres responsabilitats en el procés educatiu, un procés en el qual tots podem tenir un paper rellevant. L’educació no és només la tasca de les famílies i les administracions públiques; és una tasca compartida per tothom, a la qual cada àmbit social té alguna cosa a aportar, alguna responsabilitat a assumir. 3. Les institucions que canalitzen actuacions d’àmbits socials no directament lligats a l’ensenyament volem subratllar la corresponsabilitat de tots a l’hora de mirar de superar la situació, i la nostra disposició a assumir les responsabilitats que ens pertoquen. No pretenem reivindicar res, sinó fer un pas endavant plantejant-nos què ens podem exigir a nosaltres mateixos per contribuir a millorar la situació de l’educació a casa nostra. No volem entrar en una crítica a famílies, escoles o administracions públiques que no ens pertoca; el que volem és definir allò que cada un dels nostres àmbits pot fer i hauria de fer, i ens volem comprometre a fer-ho. 4. Tots plegats ens volem comprometre a difondre la consciència del paper decisiu de l’educació. I volem valorar al màxim el paper social dels mestres i educadors de tota mena, reconeixent el seu mèrit i autoritat, i atorgar-los el respecte i el prestigi específics que mereixen. També volem subratllar alguns valors que juguen un paper imprescindible en el procés educatiu, com ara la qualitat, l’exigència, l’equitat, el rigor i l’esforç. 5. Alhora, cada àmbit social vol concretar públicament les aportacions que creu que pot fer per a contribuir a la millora de l’educació a Catalunya. Educar no es fa només en el reducte de l’escola o en el marc de la família, sinó en el conjunt de la societat. Educar no es només la tasca d’uns “professionals”, és una tasca de tots i totes; si cal tota la tribu per a educar un infant, hem d’assumir el nostre paper. 6. Volem expressar la nostra voluntat d’intensificar les accions que són fruit de la nostra responsabilitat social envers l’educació, donant-li prioritat en els nostres òrgans de govern i comprometent-nos a fomentar programes concrets d’activitats en aquest sentit. |
Barcelona, 4 de desembre de 2008 |
Compromisos de diferents àmbits socials amb l’educació |
A continuació, diversos àmbits socials exposen els seus compromisos, oberts a les noves aportacions que s’hi vulguin afegir des d’altres àmbits i entitats: Àmbit dels mitjans de comunicació, àmbit de les organitzacions empresarials, àmbit de les grans infraestructures culturals, àmbit de l’educació en el lleure i l’esport, àmbit dels col·legis professionals, àmbit dels municipis, àmbit dels sindicats, aportació dels pensadors. Dels primers i d’aquests últims destaquen els punts fonamentals de la seva aportació. |
Àmbit dels mitjans de comunicació
|
Família, escola i mitjans de comunicació són tres àmbits de creació i difusió de valors; per tant, juguen un paper fonamental en el procés educatiu. La diferència és que, mentre que pares i mestres saben que els toca educar, els professionals dels mitjans de comunicació han d’arribar al convenciment que aquesta és, també, una responsabilitat que els afecta i que els obliga a implicar-s’hi. En democràcia, l’educació és un projecte col·lectiu que necessita la contribució de tots i, d’una forma molt destacada, dels mitjans de comunicació audiovisuals, que tant d’impacte tenen en la nostra vida quotidiana. Vulguin educar o no, vulguin transmetre valors o no, els mitjans de comunicació i els professionals que hi treballen ho fan. En especial, els mitjans audiovisuals són una font molt important de models a seguir, de models de referència, i configuren l’imaginari compartit dels ciutadans. I això és un fet tant per als mitjans audiovisuals públics com per als privats, i afecta tota mena de formats, de tipus de programes; tant es transmeten valors en els informatius, com en les pel·lícules i els documentals, com en els programes d’humor o d’entreteniment. Segons les últimes dades, els catalans mirem més de tres hores i mitja al dia la televisió. A aquesta dada cal afegir les hores de consum de ràdio, l’ús d’Internet i, especialment en el cas del públic jove, el consum de videojocs. A més, de les hores de televisió, ràdio, Internet i videojocs, embolcallant-ho tot, cal parar especial atenció a la publicitat, que és, probablement, un mitjà molt influent en la difusió de valors i models. Hem de fer un pas endavant que suposi una implicació nova dels mitjans audiovisuals en el compromís amb l’educació. Si seguim com fins ara, pares i educadors, per una banda, reclamant dels mitjans un paper difícilment assolible i els professionals dels mitjans, per una altra, fent el sord a aquestes exigències com si la cosa no anés amb ells, no avançarem gaire. Cal trencar la dinàmica defensiva que s’ha instal·lat en els mitjans, fent plantejaments realistes que no suposin un procés de culpabilització dels professionals que pot resultar injust. Hem de considerar la comunicació no només com un bé econòmic, sinó també com un bé social. Cal arribar a un compromís per l’educació que sigui conseqüència lògica de la feina i del paper que cadascú juga en la nostra societat. Així doncs, considerem que seria desitjable per part dels mitjans i dels professionals que hi treballen l’assumpció dels següents compromisos: 1. L’educació és un valor inqüestionable. Invertir en educació és invertir a millorar el futur de la societat catalana. Ens comprometem, doncs, a ajudar a prestigiar socialment el procés educatiu i els professionals que hi treballen. 2. L’educació no és un problema dels altres (pares, educadors). Tots hi tenim un paper a jugar. Prendre consciència i fer prendre consciència del valor de l’educació és un objectiu fàcilment assolible per part dels mitjans de comunicació, i és també el nostre compromís. 3. Aquest compromís s’ha de poder mantenir de manera compatible amb els objectius empresarials i econòmics de les diferents empreses, tant públiques com privades. No vol dir necessàriament que els mitjans hagin de canviar la seva línia editorial per introduir continguts de caràcter educatiu; això, tot i que seria desitjable, és difícilment exigible. Però sí que vol dir que, en especial els mitjans audiovisuals, han de ser conscients que eduquen i formen en valors i en models encara que no s’hagin plantejat fer-ho, i que això comporta determinades responsabilitats i exigències. 4. En la línia de la responsabilitat social exigible a tota empresa moderna amb evident implicació de servei públic, creiem que les empreses audiovisuals haurien d’assumir un compromís especial que, si més no, compensés tot allò que incideix negativament en l’educació, i que podria ser consubstancial al negoci de l’espectacle audiovisual. 5. L’audiovisual i el seu entorn (pantalles, videojocs, animació, etc.) representen també avui una oportunitat per a l’educació en el nostre país. No només ens cal evitar determinats continguts que es poden considerar nocius, sinó que cal considerar l’entorn audiovisual com un nou entorn estratègic en la societat de la informació i en la formació de les noves generacions. Per tant, endinsar-se en el seu llenguatge i interpretar-lo críticament es converteixen en prioritats. 6. Ens comprometem a emprendre iniciatives concretes per a portar a terme aquests compromisos i a explicar-les, contribuint així també a impulsar el compromís de l’entorn social en l’educació. 7. Res de tot l’anterior no pretén —ni pot— substituir la responsabilitat dels pares i mares en el procés educatiu que es duu a terme en l’àmbit familiar, especialment en el que pertoca a la relació d’infants i joves amb els mitjans de comunicació, i especialment els audiovisuals. |
Entitats signants: Avui; Consell de l’Audiovisual de Catalunya; Col·legi de Periodistes de Catalunya; Corporació |
Aportació dels pensadors
|
PER QUÈ ÉS IMPORTANT L’EDUCACIÓ |
El mateix fet de preguntar-se per què és important l’educació assenyala que hem perdut el sentit de l’educació. L’educació sempre ha estat vinculada a la formació integral de la persona, al desenvolupament de la seva consciència moral i del seu judici crític, ja que ningú neix sabent discernir entre el bé i el mal o entre la justícia i la injustícia. A través de l’educació aprenem a valorar la realitat i el món en què vivim. Sabem que l’educació és un valor inqüestionable, ho repetim tot sovint, però no sabem dir per què ho és. Les societats secularitzades i aquelles en les quals conviuen una pluralitat de punts de vista estan desorientades sobre quina és la millor manera d’educar i se senten incapaces d’inculcar uns valors bàsics per a la convivència i la justícia. L’economia de consum, en canvi, transmet missatges molts clars: convida al pragmatisme, a buscar rendibilitats clares i a satisfer immediatament qualsevol desig. Tot plegat resta valor a una tasca educativa que només té resultats a llarg termini i que es proposa inculcar la capacitat de discerniment i d’autodomini. La democràcia necessita ciutadans i aquests no es formen si no hi ha voluntat de fer-ho mitjançant un sistema educatiu forti la complicitat de tota la societat. Sense una cultura i una moral que ensenyin a discriminar entre el bé i el mal, el just i l’injust, el ver i el fals, és fàcil que les institucions es deteriorin, les lleis no es compleixin i la democràcia perdi credibilitat. La necessitat i la urgència de recuperar el valor d’educar, en el doble sentit d’encoratjar els educadors i de reconèixer la importància de l’educació com a inversió cultural i social, ens porta a posar èmfasi en els punts següents: 1. L’educació, reconeguda com un dret universal i un bé bàsic que els estats han de garantir, és imprescindible per avançar en la cohesió social i procurar una correcció de les desigualtats que produeixen discriminació, marginació i injustícies. Aquest és el sentit fonamental d’un sistema públic d’educació. És una contradicció que l’educació sigui un factor d’increment de les desigualtats. 2. L’educació universal (assegurada pel sistema públic i universal d’educació i materialitzada a través de l’educació pública, concertada i privada) és el mitjà més eficaç per transmetre i ensenyar els valors implícits en els drets humans, recollits per la Constitució i que són la base de la convivència entre les persones. Una democràcia sense educació queda oberta a la manifestació de comportaments corruptes i antidemocràtics. 3. En la societat del coneixement, un dels valors més vulnerables és precisament l’adquisició i la generació d’aquest coneixement. L’accés a una informació abundant, però superficial, excessiva i poc ordenada, no és garantia per al desenvolupament del coneixement. Correspon a l’educació transmetre criteris per distingir el que val del que no val. 4. La llibertat o l’autonomia de l’individu és un dels drets consagrats i efectivament reconeguts en les democràcies liberals. Més llibertat implica més responsabilitat: ser ciutadà significa tenir uns drets però també exercir uns deures envers la societat. L’educació ensenya quins són els drets i deures del ciutadà. 5. L’alt grau de fracàs escolar que tenim a Catalunya, especialment en l’educació secundària, ens obliga a fer un esforç de reflexió i debat sobre els defectes del nostre sistema educatiu i les possibles maneres de corregir-los. Ha de ser un debat que compti amb la participació directa dels agents educadors i que eviti la interferència d’interessos partidistes i corporativistes. Però també ha de ser un debat en què s’impliqui tota la societat. 6. Reconèixer la importància de l’educació vol dir, d’una banda, reforçar la inversió econòmica i social, però també recuperar el prestigi dels mestres i de la carrera docent, així com la confiança de la societat i de les institucions en el sistema educatiu. 7. La importància de l’educació ha de ser efectivament reconeguda per les famílies, que són els actors més responsables de l’educació. Per tal que les famílies puguin afrontar les obligacions educatives cal ajudar-les i prendre’s seriosament la necessitat de conciliar els horaris i les tasques de la vida laboral i la familiar amb polítiques públiques eficients i flexibles. 8. Veure el cost educatiu tan sols com una despesa és menysprear l’educació i restar-li importància. Cal veure’l com una inversió amb vista al creixement econòmic, a la formació de professionals i a la construcció de ciutadania. 9. Educar és ajudar els menors que s’orientin en la vida i es facin a si mateixos. Si l’educació falla o és inexistent, aquesta funció orientadora la realitzaran altres agents, com ara el mercat, la publicitat, la indústria del lleure, i els seus models i els seus interessos. 10. La importància fonamental de l’educació ens obliga a entendre-la com una responsabilitat compartida. Tot i que la família i l’escola són els agents educadors bàsics, és tota la societat la que ha de donar suport a l’empresa d’educar i fer-se’n còmplice. |
Signants:: Victòria Camps, Josep Maria Castellet, Àngel Castiñeira, Joan Majó, Fundació Jaume Bofill. |
Veure Manifest complet |