SAPS COMUNICAR-TE?
Què vol dir avui «saber comunicar-se». Abast i importància de les competències comunicatives. |
Comprendre i saber comunicar adientment són sabers pràctics que avui qualsevol persona hauria de tenir suficientment desenvolupats i dominar. |
Les competències comunicatives |
Les persones anem construint el nostre pensament en les interaccions que establim amb les altres persones. Desenvolupar les capacitats comunicatives resulta essencial per al desenvolupament personal de cada individu. Saber comunicar-se esdevé una competència clau, fonamental per a la comprensió significativa de les informacions que percebem i la construcció de nous coneixements. Aprendre a comunicar vol dir saber expressar fets, conceptes, emocions, sentiments i idees. Aquesta competència suposa saber interaccionar oralment (conversar, escoltar i expressar-se), per escrit i amb l'ús d'altres llenguatges (el propi cos, les tecnologies de la comunicació, gestió de diverses llengües...). L'habilitat per expressar, argumentar i interpretar pensaments, sentiments i fets és fonamental i inclou l'habilitat d'interactuar de manera adequada en contextos socials i culturals diversos. En la comunicació s'interpreta la informació que es rep (comprensió), es desenvolupa la capacitat per generar informació amb noves idees, sabent-les combinar adequadament amb d'altres (expressió), i s'avalua la informació rebuda més enllà del seu significat aparent (valoració dels significats). Aprendre a comunicar és saber utilitzar diferents «llenguatges» i diferents tecnologies de la informació i la comunicació. Comunicar-se, a més, afavoreix el desenvolupament d'altres competències bàsiques i la construcció del coneixement i afavoreix el desenvolupament del pensament propi i de la pròpia identitat. |
1. Competència comunicativa lingüística i audiovisual |
La competència comunicativa lingüística consisteix en saber comunicar-se oralment (conversar, escoltar expressar-se) per escrit i amb altres llenguatges . Aquesta competència ha de permetre interactuar i dialogar amb altres persones de manera adequada: expressar observacions, explicacions, opinions, pensaments, emocions, vivències, argumentacions; gaudir escoltant, observant, llegint o expressant-se utilitzant recursos lingüístics i no lingüístics; aprofundir en la interpretació i comprensió de la realitat que ens envolta i el món. A més, la competència comunicativa lingüística és a la base de qualsevol aprenentatge. Aquesta competència és essencial en la construcció dels coneixements i d'un pensament crític, en el domini de tècniques de tractament de la informació (tècniques per memoritzar, organitzar, recuperar, resumir, sintetitzar, etc.) i en el domini dels recursos comunicatius més específics (descrivint, explicant, justificant, interpretant o argumentant). El domini de la llengua oral. En qualsevol activitat que hom desenvolupi en la seva vida quotidiana el domini de la llengua oral és fonamental: cal aprendre a parlar, escoltar, exposar i dialogar. Això implica ser progressivament competent en l'expressió i comprensió dels missatges orals que s'intercanvien. En el desenvolupament d'aquesta competència juga un paper essencial saber emprar habilitats per a representar-se, interpretar, comprendre i organitzar mentalment la realitat, i organitzar i autoregular el coneixement i l'acció dotant-los de coherència. La competència comunicativa cal que s'apliqui també en la cerca, selecció i processament de la informació provinents de tot tipus de mitjans convencionals o digitals; la comprensió i la composició de missatges diferents amb intencions comunicatives diverses, i en suports diversos, així com també per donar coherència i cohesió al propi discurs. A més, aquesta competència comunicativa inclou tant el llenguatge verbal com l'ús adequat dels recursos no verbals que afavoreixen la comunicació: recursos visuals, gestuals, corporals... Aprendre a expressar i interpretar diferents tipus de discursos en diferents contextos socials i culturals, implica el coneixement d'alguns aspectes de la diversitat lingüística i cultural, així com algunes de les estratègies necessàries per a interactuar d'una manera adequada en contextos plurals. Aquesta dimensió plurilingüe i intercultural de la comunicació suposa poder comunicar-se en diverses llengües amb la qual cosa, s'afavoreix l'accés a noves i més variades fonts d'informació, comunicació i aprenentatge. La competència comunicativa també és imprescindible per adoptar decisions i cohesionar els grups humans; acceptar i realitzar crítiques constructives; posar-se en el lloc d'altri de manera empàtica; respectar opinions diferents a les pròpies amb sensibilitat i esperit crític; desenvolupar l'autoestima i la confiança en un mateix o mateixa; treballar en grup de manera cooperativa. Comunicar-se i conversar són accions que suposen habilitats per a establir vincles i relacions constructives amb les altres persones i amb l'entorn. |
2. La competència artística i cultural |
La cultura i l'art, com la llengua, són diferents formes d'expressió que utilitzen els grups humans per expressar-se i comunicar-se. La competència artística i cultural és un complement necessari de la competència comunicativa i com a tal, cabdal per al desenvolupament de la ciutadania, crítica i solidària, de la nova societat del segle XXI. Aquesta competència suposa conèixer, comprendre, apreciar i valorar críticament diferents manifestacions culturals i artístiques, utilitzar-les com a font d'enriquiment i gaudi i considerar-les com a part del patrimoni dels pobles. A més, és saber crear amb paraules, amb el propi cos, amb tota mena de materials, suports i eines tecnològiques, tant individualment com col.lectiva les representacions de la realitat que facilitin l'actuació de la persona per viure i conviure en societat. Apreciar i valorar el fet artístic i cultural. Apreciar el fet cultural en general, i el fet artístic en particular, porta implícit disposar d'aquells coneixements, procediments i actituds que permeten accedir a les seves diferents manifestacions, així com capacitats cognitives, perceptives i comunicatives, sensibilitat i sentit estètic per a poder comprendre- les, valorar-les, emocionar-se i gaudir-les. Es tracta d'una competència que facilita tant expressar-se i comunicar-se com percebre, representar, comprendre i enriquir-se amb diferents realitats i produccions del món de l'art i de la cultura considerats en el sentit més ampli del terme. La competència artística i cultural requereix posar en funcionament la iniciativa, la imaginació i la creativitat per expressar-se mitjançant codis artístics. La competència creativa artística i cultural comporta el coneixement bàsic per comunicar-se amb els diferents llenguatges artístics, així com la capacitat per comprendre les obres i manifestacions més destacades del patrimoni cultural, de manera especial el de la cultura tradicional. A més, comporta identificar la importància representativa, expressiva i comunicativa que els factors estètics han tingut i tenen en la vida quotidiana de la persona i de les societats. Implica igualment una actitud d'estima de la creativitat implícita en l'expressió d'idees, experiències o sentiments a través de diferents mitjans artístics, com la música, la literatura, les arts visuals i escèniques, o de les diferents formes que adquireixen les anomenades arts tradicionals populars. Exigeix també valorar el diàleg intercultural i la defensa de la llibertat d'expressió en un marc de respecte i empatia per les persones. |
En síntesi, el conjunt de destreses que configuren aquesta competència es refereix: a l'ús d'aquells recursos de l'expressió i representació que faciliten la realització de les creacions individuals i socials; el coneixement bàsic de les diverses manifestacions culturals i artístiques i l'habilitat per apreciar i gaudir amb l'art i d'altres manifestacions culturals; una actitud oberta, respectuosa i crítica cap a la diversitat d'expressions artístiques i culturals; el desig i voluntat de cultivar la pròpia capacitat estètica i creadora; i, finalment, un interès per participar en la vida cultural i per contribuir a la conservació del patrimoni cultural i artístic, tant de la pròpia comunitat, com de les altres comunitats i cultures. |
Adaptació a partir de: |
Són temps per a «construir» junts...
Tu també tens la teva tasca...
Si comparteixes els valors que aquí defenem...
Difon aquest lloc !!!
Contribuiràs a divulgar-los...
Son tiempos para «construir» juntos...
Tú también tienes tu tarea...
Si compartes los valores que aquí defendemos...
Difunde este sitio !!!
Contribuirás a divulgarlos...